Adblue

Na een aantal jaren campagnes over de klimaatverandering van de aarde weet iedereen inmiddels dat de aarde opwarmt door de mens. Dit komt onder andere ook door uitstoot van CO2 gassen. Dieselauto’s stoten hier erg veel van uit. Tenminste, is dat nog wel zo? Sinds een aantal jaar zijn er strenge regels voor dieselmotoren. Om hieraan te voldoen zijn er systemen en vloeistoffen ontwikkeld om de uitstoot te verminderen. Een voorbeeld hiervan is AdBlue.

Wat is Adblue?

AdBlue is een inmiddels essentiële toevoeging aan de meest recente Euro 6 dieselmotoren. Het is namelijk een oplossing van 32,5% ureum en 67,5% gedemineraliseerd water. Het water moet eerst gedemineraliseerd worden en geïoniseerd en het ureum moet van hoogwaardige kwaliteit zijn om aan strenge specificaties (ISO 22241-1) voldoen. Deze oplossing genaamd AdBlue wordt steeds vaker gebruikt om in nieuwe filtersystemen van dieselmotoren te gebruikt. Het is dus een vloeistof

Waarom?

Om vervuilende emissies te reguleren zijn er EURO-normen opgesteld waaraan motoren van voertuigen moeten voldoen. Euro geeft hier dus aan dat het om een brandstof gaat en heeft niets te maken met Europa. Omdat de EURO6 dieselmotoren hier niet aan kunnen voldoen zonder technische wijzigingen is het noodzaak om hier oplossingen voor te bedenken. Daarom is er een nieuw systeem geïntroduceerd genaamd het SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction). Door dit systeem in de katalysator kunnen de nieuwste dieselmotoren toch voldoen aan de wetgeving.

Hoe werkt het?

Wanneer AdBlue vermengt met uitlaatgassen stroomopwaarts van de katalysator (dus voorafgaand aan de katalysator) ontstaat er een chemische reactie waarbij stikstofoxiden en ammoniak vrijkomen en hier stikstof en water vrijkomt als restproduct. Dit is beter voor het milieu, omdat het de schadelijke stoffen reduceert. Volgens de norm voor de stikstofemissie mag een dieselauto een maximale stikstofuitstoot van 0,08 g/km hebben. Dit geldt voor de huidige EURO 6-norm. In 2000 werden EURO5 dieselmotoren voor personenauto’s geproduceerd die 0,56 g/km uitstootten. Dit is dus in zestien jaar tijd een flinke verbetering.

Het SCR-systeem kan ook alleen werken wanneer er voldoende AdBlue aanwezig is. Zodra de vloeistof ontbreekt werkt het systeem niet meer en zal de gehele auto niet starten. Dit voorkomt dat dieselauto’s kunnen ontkomen aan de verplichte vermindering van schadelijke stoffen.

Motorolie verandert mee

Om het SCR-systeem te laten werken is het belangrijk dat hierbij de werking van de rest van de auto niet achteruitgaat. Het is voor een nieuwe dieselauto belangrijk om de goede oliën in de auto te doen. Deze motoroliën zijn gemarkeerd met de basisspecificatie ACEA C1 tot en met C5.

Hoe kan je aan AdBlue komen?

Tegenwoordig kan je op meerdere plekken AdBlue verkrijgen. Bij Car Ebben vullen wij de AdBlue graag voor u aan. Dit doen wij voor alle EURO6 dieselmotoren, en gespecialiseerd in Citroën en Peugeot. Bent u niet in de buurt, dan kunt u de oplossing ook bij een tankstation kopen. Let er dan goed op dat de AdBlue aan de strenge ISO-specificaties moet voldoen.

Maak hieronder direct een werkplaats-afspraak of neem contact met ons op.

Maak een afspraak in onze werkplaats

Voor onderhoud, reparatie én APK bent u bij Car Ebben aan het juiste adres! Maar ook voor schadeherstel kunt u bij ons in Malden terecht.

car

Contact

Neem contact met ons op

Heeft u vragen of kunnen wij u ergens anders mee helpen? Neem dan telefonisch contact op of stuur ons een bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
car
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×